Wednesday 20 January 2010

Thank you Allah!

“tahniah! Awak sungguh hebat!”, kata seorang sahabat kepada si penerima anugerah.
Hatinya kembang kempis menerima puluhan ucapan tahniah daripada hampir kesemua sahabatnya. Bukan main berbunga-bunga lagi. Dalam fikirannya bermain-main pelbagai bayangan. Mana tidaknya, baru lepas terima anugerah pemidato terbaik peringkat universiti.
“nampaknya, lepas ni aku jadi public figure!. Ramai la kenal aku lepas ni. Pensyarah-pensyarah, dan awek-awek?” Hatinya terus berbisik.
Kakinya terus melangkah meninggalkan dewan besar ke kolej kediamannya. Otaknya masih lagi tergambar di saat dia petah berhujah di hadapan ratusan penonton yang hadir, bersaing dengan peserta lain yang tidak kurang hebatnya, menunggu keputusan diumumkan, dan akhirnya dia memperoleh gelaran juara ini sekaligus mengenepikan peserta lain.
“hebatnya aku! Tak sangka. Tak sia-sia aku berlatih. Baru diorang tahu siapa aku.hehe.” Monolognya lagi sambil tersenyum puas sendirian.
Sambil tangannya membelek-belek piala digenggamannya. Kakinya terus melangkah dan kini dia sudah tiba di seberang jalan besar untuk melintas. Tanpa melihat kanan dan kiri seperti yang biasa dilakukan orang sebelum melintas jalan, kakinya terus melangkah. Dan tiba-tiba tanpa disangka, Buum!! Sebuah kereta kancil laju melanggar tubuhnya. Dia tercampak ke tepi jalan. Orang ramai mengerumuninya. Si pemandu kancil keluar daripada keretanya dalam keadaan cemas. Nampak ketakutan.
“aduh! Sakitnya.” Dia mengaduh.
Keadaannya tidak seteruk mana. Fizikalnya masih baik. Darah juga tidak banyak, Cuma luka dibeberapa tempat. Alhamdulillah Allah masih sayangkan dia.
(Cerita di atas ini hanya rekaan semata-semata tiada kena mengena samada yang masih hidup ataupun yang sudah meninggal dunia.)
Mungkin perkara ini sudah biasa terjadi dalam hidup kita. Atau mungkin tidak pernah terjadi pada kita tapi pada diri orang lain. Sahabat, keluarga, orang sekeliling. Mendapat anugerah dan musibah dalam satu masa yang sama. Di sini saya hanya ingin mengajak sahabat sekalian berfikir dan bermuhasabah. Apakah kejayaan atau anugerah yang kita perolehi selama ini semata-mata berpunca daripada usaha kita? Sudah tentu tidak! Semuanya datang daripada Pencipta kita Yang Maha Agung, Allah swt. Jangan pernah lupa itu.
Kita ini sebenarnya kurang meletakkan Allah di hadapan. Ketika susah menangis setiap malam dalam doa, solat khusyuk. Memohon itu dan ini. Tapi apabila senang? Kita selalu lupa sebenarnya. Lupa untuk mengucapkan Alhamdulillah.lupa untuk berterima kasih pada Allah dengan sebenar-benarnya.
Berdasarkan kisah yang saya bawakan itu tadi,kesalahan yang dilakukan hanyalah satu iaitu LUPA ALLAH. Dan punca lupa Allah adalah merasa diri kita hebat. Dan hanya sekelip mata sahaja bila Allah berfirman:
surah yasin:82 maksudnya: Sesungguhnya keadaan-Nya apabila dia menghendaki sesuatu hanyalah Berkata kepadanya: "Jadilah!" Maka terjadilah ia.

Terus meletakkan kita di bawah. Lihatlah musibah yang diturunkan Allah adalah untuk menegur perbuatan si penerima anugerah itu tadi kerana hanya memuji dirinya sahaja. Betapa Ar-Rahimnya Tuhan kita ini, kita lupakan Dia pun Dia masih mahu memperbetulkan diri kita. Sayangnya Allah pada hambanya yang tidak pernah tidak melakukan dosa ini, tidak mahu kita terus hanyut dengan perkara mazmumah.
Jadi, bersyukurlah ditimpa musibah kerana ia diberikan Allah pada kita kerana ingin menjahit kembali sejadah iman yang sudah koyak. Supaya tidak terus besar cariknya. Hingga nanti langsung sejadah itu tidak boleh digunakan lagi.
Siapalah kita tanpa Allah. Allah lah yang memiliki diri kita. Kita ini makhluk yang lemah. Tidak mampu mengangkat tangan, berdiri, berjalan, mahupun mengelipkan mata tanpa Kuasa Allah Ta’ala. Marilah bersyukur.. ucapkan Alhamdulillah..

mari hayati lirik ini..
Thank you Allah
I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
Further and further away from you
Ooooo Allah, you brought me home
I thank You with every breath I take.

Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that’s when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you.

Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Allah, I wanna thank You
I wanna thank you for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope

O Allah, I wanna thank you
I wanna thank You for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank You for bringing me home

Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009

                                                                                                                                       Bintun Amin

0 comments:

Post a Comment